رژیم نوم چگونه عمل می کند؟

 

noom diet


رژیم نوم (Noom) یک رژیم غذایی متعادل مبتنی بر روانشناسی است که می تواند شما را با یک سبک جدید از زندگی آشنا کند. در این رژیم از یک اپلیکیشن یا برنامه برای تعیین مواد غذایی مورد نیاز با توجه به سن، جنسیت، اندازه بدن و سطح فعالیت بدنی شما استفاده می شود.

مواد غذایی رژیمی به سه دسته سبز، زرد و قرمز تقسیم می شود و مانند چراغ راهنمایی و رانندگی رنگ سبز خوب است. در این دسته بندی غذاهای سبز بهترین غذاها و غذاهای قرمز مضر ترین غذاها هستند. اما خوردن هیچ غذایی حتی غذاهایی که در دسته بندی قرمز قرار گرفته اند ممنوع نیستند.

در رژیم نوم خوراکی های سبز کدامند؟

غذاهایی که در این دسته بندی قرار گرفته اند در عین حال که کالری کمتری دارند اما مغذی تر هستند و باعث احساس سیری بیشتری می شوند. (غذاهای کم کالری)

غذاهای سبز در برخی از موارد محدودیت کالری ندارند بنابراین خوردن آنها آزاد است. در این لیست مواد خوراکی زیر جای گرفته اند. آنها عبارتند از:

·       میگو

·       ماهی

·       سفیده تخم مرغ

·       ماست یونانی بدون چربی

·       جو دوسر

·       برخی از میوه جات و سبزیجات مانند: موز، توت فرنگی و هندوانه

·       برخی از سبزیجات غیر نشاسته ای مانند: هویج، خیار، گوجه فرنگی و اسفناج

خوراکی های زرد

خوراکی هایی که در این دست بندی قرار می گیرند کالری بیشتری دارند و مواد مغذی سالم آنها کمتر است. در رژیم نوم از غذاهای زرد نیز می توانید در برنامه روزانه خود داشته باشید اما آنها محدودیت کالری دارند.

آنها عبارتند از:

·       گوشت قرمز بدون چربی

·       سینه مرغ و بوقلمون

·       ماهی تن و سالمون

·       حبوبات

·       تخم مرغ کامل

·       آووکادو

·       غلات کامل مانند: بلغور جو دو سر، برنج قهوه ای، نان سبوس دار و ماکارونی

·       پاپ کورن

·       سیب زمینی

خوراکی های قرمز کدامند؟

در این رژیم گوشت قرمز پرچرب، روغن ها، چربی ها، برخی از دانه ها، آجیل و شیرینی در دسته بندی قرمز قرار می گیرند. بنابراین از شما می خواهند که خوردن این خوراکی ها را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

خوراکی های قرمز عبارتند از:

·       گوشت قرمز سرخ شده، گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، هات داگ، همبرگر

·       سیب زمینی سرخ کرده، چیپس سیب زمینی           

·       روغن نارگیل

·       روغن آووکادو

·       روغن زیتون

·       دانه چیا

·       دانه کتان

·       تخمه آفتابگردان

·       بادام

·       گردو

·       بادام هندی

·       کره بادام زمینی

·       کره نارگیل

·       انواع شیرینی ها

در رژیم نوم نوشیدنی ها جزو کدام دسته هستند؟

به طور معمول یک  نوشیدنی مفید مانند آب در دسته سبز قرار می گیرد. همچنین قهوه و چای اگر بدون شیرینی و خامه مصرف شوند کالری ندارند و در دسته سبز قرار می گیرند.

اما سایر نوشیدنی ها به خصوص نوشیدنی هایی که با شکر شیرین می شوند در گروه زرد و قرمز جای می گیرند. به عنوان مثال آب ميوه های صنعتی حاوی شکر زیادی هستند و بهتر است کمتر استفاده شوند.

کالری مورد نیاز هر شخص از کجا تعیین می شود؟

در این رژیم از الگوریتمی برای تخمین کالری مورد نیاز شما استفاده می شود. میزان کالری تعیین شده برای کاهش وزن زنان ۱۲۰۰ کالری و برای مردان ۱۴۰۰ کالری است. همچنین عامل دیگری که در تعیین کالری مورد نیاز شما در حین رژیم اهمیت دارد، وزن هدف در مدت زمانی که می خواهید به آن برسید است.

به طور مثال اگر قصد دارید از کاهش وزن سریع استفاده کنید، کسری کالری بیشتری باید داشته باشید.

تراکم کالری

در این رژیم خوراکی ها بر اساس تراکم کالری یا غلظت مواد مغذی در رنگ های سبز، زرد و قرمز دسته بندی می شوند. خوراکی های کم کالری در رنگ سبز و خوراکی های پر کالری در رنگ قرمز قرار می گیرند.

به طور معمول غذاهای پر کالری کم حجم هستند مانند چربی ها، روغن ها و شیرینی ها و غذاهای کم کالری حجیم ترند مانند سبزیجات و میوه جات.

تغییر در سبک زندگی

در این رژیم شما را به داشتن یک سبک زندگی سالم تشویق می کنند و از شما می خواهند که علاوه بر کاهش وزن بر روی تغییرات رفتاری نیز تمرکز کنید. اما اگر دست کشیدن از عادات ناسالم برای شما دشوار است با استفاده از درس های روانشناسی می توان این باورها را تغییر دهید.

به این ترتیب با استفاده از رژیم نوم هم به یک کاهش وزن پایدار دست پیدا کنید و هم عادات جدیدی در خود بوجود بیاورید. این عادات مثبت می توانند مادام العمر باشند.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

چه خوراکی هایی میان وعده رژیمی خوبی هستند؟

آیا رژیم کتوژنیک باعث کاهش وزن می شود؟

چگونه تاثیر دمنوش لاغری را بیشتر کنیم؟