آیا رژیم پروتئین برای همه خوب است؟

 

protein diet


رژیم پروتئین اگر کوتاه مدت باشد برای اغلب افراد سالم و بی ضرر است. اما این رژیم برای کسانی که بیماری های زمینه ای دارند و یا در دراز مدت از آن استفاده می کنند ممکن است خوب نباشد. ورزشکاران با استفاده از این رژیم می توانند یک فعالیت بدنی شدید داشته باشند. همچنین برای بدنسازی مصرف پروتئین باید زیاد باشد تا ماهیچه ها رشد کنند و قوی تر شوند.

چرا رژیم پروتئین برای ورزشکاران خوب است؟

ورزشکاران حرفه ای در حین فعالیت های بدنی شدید، بدن خود را در معرض فشارها و استرس های زیادی قرار می دهند. در این گونه مواقع بدن تلاش می کند که از آمینو اسیدها برای ساخت یا ترمیم ماهیچه ها و استخوان ها استفاده کند. همچنین پروتئین می تواند یک منبع انرژی خوبی برای ورزشکاران باشد.

چرا رژیم پروتئین برای افراد مسن خوب است؟

افراد مسن بالاتر از ۶۵ سال باید مقدار مصرف پروتئین خود را قدری بالا ببرند. این مقدار می تواند تا حدود ۲ گرم به ازای هر کیلو وزن بدن باشد. اما این پروتئین حتما باید علاوه بر منابع حیوانی از حبوبات و آجیل نیز تامین شود.

در رژیم پروتئین چه مقدار پروتئین باید مصرف کنم؟

به طور معمول در این رژیم هر شخصی باید دو برابر معمول پروتئین مصرف کند. این مقدار۲۵ تا ۳۵ درصد از کل انرژی دریافتی است که باید به پروتئین اختصاص بدهد.

این به این معنی است که فردی که از یک رژیم ۲۰۰۰ کالری استفاده می کند باید ۵۰۰ الی ۷۰۰ کالری از پروتئین استفاده کند که در حدود ۱۲۵ تا ۱۷۵ گرم پروتئین است.

منابع پروتئینی خوب کدامند؟

اگر می خواهید از یک رژیم پروتئین پیروی کنید بهتر است علاوه بر پروتئین حیوانی از پروتئین های گیاهی نیز استفاده کنید. حبوبات به خصوص انواع لوبیا های قرمز، سفید، چیتی و سایر لوبیا ها می توانند منبع خوبی از پروتئین های مفید را برای شما فراهم کنند. پروتئین های مفید عبارتند از:

·       حبوبات

·       آجیل

·       گوشت قرمز بدون چربی

·       گوشت مرغ بدون پوست

·       تخم مرغ

·       لبنیات کم چرب

کیفیت کربوهیدرات ها

در رژیم پروتئین خود از مصرف کربوهیدرات های پیچیده نیز غافل نشوید. همچنین خوراکی های فرآوری شده را از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنید. این خوراکی ها چربی های اشباع شده یا مضر فرآوانی دارند.

علاوه بر آن کربوهیدرات هایی مانند چیپس و کلوچه فاقد مواد مغذی هستند. در عوض کربوهیدرات های پیچیده ای مانند غلات کامل، میوه جات و سبزیجات رنگارنگ  حاوی مقادیر قابل توجه ای مواد مغذی و فیبر هستند.

نکات منفی در رژیم پروتئین

در واقع برخی از این رژیم ها مانند رژیم کتوژنیک مصرف کربوهیدرات ها را حذف می کنند و این می تواند باعث عدم دریافت فیبر ها شود. اگر ما به اندازه کافی فیبر دریافت نکنیم ممکن است مشکلاتی مانند بوی بد دهان، یبوست و سردرد را تجربه کنیم.

یبوست

در رژیم هایی که از پروتئین حیوانی زیادی استفاده می شود، سیستم گوارش نمی تواند به درستی وظایف خود را انجام دهد و حرکات روده ها کند می شوند. اما اگر بخشی از این رژیم را به خوردن پروتئین های گیاهی اختصاص دهیم، فیبر موجود در غذاهای گیاهی همه چیز را تحت کنترل در می آورد.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی

کسانی که در دراز مدت از این رژیم پیروی می کنند ممکن است با خوردن گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده که سرشار از چربی های اشباع شده هستند، مریض شوند. در واقع این غذاها می توانند کلسترول بد را افزایش دهند و باعث ابتلا به بیماری های قلبی شوند.

خطر ابتلا به بیماری کلیه

در رژیم هایی که مصرف پروتئین بیش از حد بالا و کربوهیدرات ها بیش از حد پایین است ممکن است بدن با کم آبی مواجه شود و عملکرد کلیه ها مختل شود. تجمع پروتئین بالا در کلیه ها می تواند باعث ایجاد یک محیط اسیدی شود.

همچنین مصرف پروتئین بالا ممکن است مشکلات مربوط به کبد و استخوان ها را نیز افزایش دهد. زیرا در این گونه مواقع بدن نمی تواند خود را از شر تمام مواد زائد پروتئینی که تجزیه شده اند، رها کند.

حرف آخر

اگر وعده های غذایی خود را از منابع پروتئین خوب و با کیفیت دریافت می کنید، احتمالا رژیم خوبی را انتخاب کرده اید، اما اگر می خواهید تنها از پروتئین گوشت یا تخم مرغ استفاده کنید ممکن است به مسیر غلط هدایت شوید. در هر حال قبل از انتخاب این رژیم بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

چه خوراکی هایی میان وعده رژیمی خوبی هستند؟

آیا رژیم کتوژنیک باعث کاهش وزن می شود؟

مزایا و معایب رژیم فستینگ برای زنان کدامند؟