آیا رژیم کبد چرب می تواند موثر باشد؟

 

Fatty liver diet


رژیم کبد چرب ممکن است به تنهایی نتواند موثر باشد اما اگر با کمک یک رژیم سالم غذایی بار اضافی را از دوش کبد برداریم حتما بی تاثیر نیست. بیماری کبد یکی از شایعترین بیماری ها در سراسر جهان است.

یکی از دلایل ابتلا مردم به این بیماری تغذیه نامناسب و افزایش نرخ چاقی است. اما اگر بتوان در حدود ۱۰ درصد از وزن اضافه بدن را کم کرد می توان بیماری را درمراحل اولیه مهار کرده و یا حتی آنرا معکوس کرد.

چگونه به سلامت کبد خود کمک کنیم؟

در ابتدا با انتخاب یک سبک زندگی سالم که عبارت است از پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم می توانید قدم اول را در این راه بردارید. اما هیچ راه حل مشترکی برای همه کسانی که می خواهند کبد سالمی داشته باشند وجود ندارد.

برخی از انسان ها متابولیسم کاملا قوی دارند و می توانند بسیاری از خوراکی ها را بدون اینکه هیچ آسیبی به کبد خود وارد کنند، بخورند. اما کبد برخی دیگر بقدری ضعیف است که ممکن است در صورت کوچکترین ناپرهیزی مریض شود.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش متابولیسم بدن

علائم بیماری کبد چرب

به طور معمول این بیماری در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد و تنها در آزمایشات معلوم می شود. با این حال علائم بیماری کبد غیر الکلی عبارتند از:

·       احساس ناخوشی

·       درد و ناراحتی در سمت راست شکم

·       چاقی

·       خارش پوست

·       زردی پوست

·       زردی سفیدی چشم

·       تورم پاها

·       کبودی

مراحل بیماری کبد

در مرحله اول چربی در سلول های کبدی جمع می شود اما هیچ التهابی بوجود نمی آید. در مرحله بعدی تجمع چربی باعث التهاب و آسیب به کبد می شود. بعد از گذراندن این دو مرحله فیبروز کبدی بوجود می آید که آسیب به کبد با بافت اسکار فیبری جایگزین می شود.

در این مرحله می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد و یا حتی روند بیماری را معکوس کرد. اما اگر بیماری کبد چرب به موقع درمان نشود سیروز کبدی بوجود می آید و زخم طولانی مدت کبدی ایجاد می شود، این مرحله غیر قابل برگشت است و می تواند منجر به نارسایی کبد شود.

در رژیم کبد چرب چه بخوریم و چه بنوشیم؟

در این بیماری ممکن است به کبد آسیب های جدی وارد شود و کبد از دفع سموم از خون و تولید صفرا برای دستگاه گوارش جلوگیری کند.

هنگامی که کبد نمی تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد ممکن است بیماری گسترش پیدا کند و در نقاط دیگر بدن مشکلاتی به بار بیاورد. اما با خوردن غذاهای سالم و طبیعی می توان به کبد کمک کرد تا بهبود پیدا کند.

غذاها و نوشیدنی های مفید و مضر در رژیم کبد چرب کدامند؟

خوردن برخی از غذاها و نوشیدنی ها می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. این خوراکی ها بهتر است ترکیبی نباشد و اگر پختنی هستند بهتر است بخار پز شوند و یا با روغن های سالم طبخ شود. به طور کلی خوراکی های مفیدی که باید در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید عبارتند از:

·       خوراکی های فرآوری نشده

·       کربوهیدرات های پیچیده

·       فیبر

·       پروتئین

·       سیر

·       اسیدهای چرب امگا ۳

·       قهوه

·       چای سبز

·       گردو

·       پروتئین سویا

غذاها و نوشیدنی هایی که باید از آنها اجتناب کرد کدامند؟

·       الکل

·       نوشیدنی هایی که باشکر شیرین شده اند

·       آرد سفید یا تصفیه شده

·       ماکارونی و برنج سفید

·       غذاهای چرب و سرخ شده

·       گوشت های فرآوری شده

آیا رژیم مدیترانه ای بهترین رژیم کبد چرب است؟

بله، رژیم مدیترانه ای یک رژیم شناخته شده و مفید است. زیرا در این رژیم بر خوردن خوراکی های زیر تاکید می شود. آنها عبارتند از:

·       میوه جات

·       سبزیجات

·       غلات کامل

·       حبوبات

·       روغن زیتون

·       گوشت سفید و قرمز بدون چربی

·       ماهی

·       آجیل

چرا انطباق با رژیم مدیترانه ای سخت است؟

از آنجایی که ما روزانه بسیاری از غذاهای راحت و آشغال را برای خوردن انتخاب کرده ایم بنابراین ممکن است نتوانیم به راحتی سبک زندگی خود را تغییر دهیم. اما بیماران کبدی باید بدانند اگر تلاش نکنند که از یک رژیم لاغری سالم استفاده کنند ممکن است بیماری بر آنها غلبه کند و آنها را شکست دهد.

تصمیم گیری درباره رژیم کبد چرب

قبل از تصمیم گیری درباره انتخاب این رژیم با پزشک یا متخصص تغذیه ای که اطلاعاتی درباره کبد دارد مشورت کنید. متخصصین تغذیه می توانند یک برنامه اختصاصی با توجه به شرایط خاص شما برایتان طراحی کنند.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

چه خوراکی هایی میان وعده رژیمی خوبی هستند؟

آیا رژیم کتوژنیک باعث کاهش وزن می شود؟

چگونه تاثیر دمنوش لاغری را بیشتر کنیم؟