آیا رژیم شیردهی بر فرزند من تاثیر می گذارد؟

 

Breastfeeding diet


رژیم شیردهی باید یک رژیم غذایی متعادل باشد که بتواند از مشکلات گوارشی یا آلرژی نوزادان جلوگیری کند. در واقع بسیاری از مادران می خواهند بدانند با خوردن چه غذاهایی می توان کیفیت شیر را در دوران شیردهی بالا برد. خبر خوب این است که بدن مادران شیرده، طوری طراحی شده است که در هر زمان و هر مرحله ای از رشد می داند که کودک به چه نوع شیری نیاز دارد!!!

خوراکی های مفید در رژیم شیردهی مادران کدامند؟

کارشناسان تغذیه معتقدند برای داشتن یک رژیم غذایی سالم به خصوص برای مادران شیر ده  لازم است تا سه بار در روز از غذاهای پروتئینی استفاده شود.

پروتئین ها

·       گوشت قرمز بدون چربی

·       مرغ پوست کنده

·       ماهی چرب

·       تخم مرغ کامل

·       لبنیات کم چرب

·       حبوبات

·       آجیل یا مغز دانه ها

غلات کامل

مادران شیرده باید مصرف غلات کامل را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.

آنها عبارتند از:

·       نان سبوس دار

·       پاستا

·       جو دوسر

میوه جات و سبزیجات

اغلب میوه ها به خصوص مرکبات نشاط آور هستند و می توانند ویتامین مورد نیاز مادران را در دوران شیردهی تامین کنند. میوه ها بهتر است در میان وعده ها خورده شوند. همچنین در وعده های اصلی غذایی بهتر است از سبزیجات نرم و سخت بخار پز شده استفاده شود.

نوشیدنی ها

در رژیم شیردهی بهترین نوشیدنی آب است. مادران ممکن است در دوره شیردهی هر از چند گاهی دچار تشنگی فراوانی شوند. اما اگر خود را مجبور به نوشیدن مایعات کنند این باعث افزایش شیر نمی شود.

مکمل ها

اسید چرب امگا ۳ برای رشد مغز نوزادان ضروری است. مادران باید ۲ تا ۳ بار در هفته ماهی بخورند، اما اگر نوزادان به ماهی حساسیت نشان می دهند بهتر است از مکمل ها کمک بگیرند. همچنین قرص ها یا شربت های ویتامینه می توانند نیاز مادر و کودک را در این دوران برطرف کنند.

آیا شیردهی به کالری اضافه تری نیاز دارد؟

بله، اگر مادران بعد از بدنیا آوردن نوزاد خود هنوز کاهش وزن نداشته اند ممکن است در حین شیردهی به طور طبیعی لاغرتر شوند. اما اگر به وزن قبل از حاملگی خود رسیده اند در این صورت برای تولید شیر به ۵۰۰ الی ۶۰۰ کالری اضافه تر احتیاج دارند.

به طور معمول کودکان بعد از ۶ ماهگی باید شروع به خوردن غذاهای دیگر کنند و این باعث می شود که مادران شیر کمتری تولید کنند، به همین دلیل نیازی به دریافت کالری اضافه تری ندارند.

آیا در رژیم شیردهی خوردن سیر مجاز است؟

بله، سیر یکی از چیزهایی است که مستقیم وارد شیر می شود و کودک از خوردن آن لذت می برد. در واقع طعم های متنوع در رژیم غذایی در شیر هم ظاهر می شود. همچنین غذاهای تند و نفاخ ممکن است از طریق شیر به کودک منتقل شود.

نوزادن کولیکی

اگر نوزاد شما کولیکی است و یا به برخی از غذاها واکنش منفی نشان می دهد این خوراکی ها را شناسایی کنید و آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. بعد از چند هفته دوباره امتحان کنید و اگر هنوز علائم آن از بین نرفته باشد بنابراین باید از خوردن آنها به طور کلی چشم پوشی کنید.

بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک در شیردهی

آیا آلرژی نوزاد را باید جدی بگیریم؟

بله، در رژیم شیردهی برخی از نوزادان ممکن است به غذاهایی که مادر می خورد حساسیت نشان دهند، اما قولنج، ریفلاکس، مدفوع سبز یا خونی در اثر حساسیت غذایی ایجاد نمی شود. در عوض غذاهای تخم مرغی یا لبنیات گاوی ممکن است باعث آلرژی شوند. همچنین برخی از نوزادان ممکن است به غذاهایی که مادر می خورد آلرژی داشته باشند.

آنها عبارتند از:

·       ماهی

·       بادام زمینی

·       ذرت

·       گندم

·       محصولات سویا

علائم حساسیت به مواد غذایی را بنویسید

یک دفترچه یاداشت داشته باشید و غذاهایی را که حدس می زنید نوزاد شما به آنها حساسیت دارد یاداشت کنید. سپس به مدت ۴ تا ۶ هفته از خوردن آنها پرهیز کنید. حذف غذاهای مشکوک از رژیم شیردهی باعث می شود مشکل شما تا حدود زیادی برطرف شود.

همچنین مادران در دوران شیردهی باید از نوشیدن الکل و کافئین زیاد اجتناب کنند. کافئین می تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شود و آنرا بی قرار یا تحریک پذیر کند. در صورت لزوم با یک متخصص اطفال مشورت کنید تا به شما یک برنامه غذایی مناسب بدهد.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

چه خوراکی هایی میان وعده رژیمی خوبی هستند؟

آیا رژیم کتوژنیک باعث کاهش وزن می شود؟

چگونه تاثیر دمنوش لاغری را بیشتر کنیم؟