بهترین رژیم بارداری کدام است؟

 

pregnancy diet


رژیم بارداری باید یک رژیم متعادل و بی خطر باشد که با استفاده از پروتئین، میوه جات، سبزیجات و غلات کامل بتواند به کاهش عوارض بارداری کمک کند. در این رژیم مصرف مایعات بیشتر و مصرف شیرین کننده های مصنوعی کمتر باید باشد.

چرا پیروی از رژیم بارداری برای مادر و جنین مهم است؟

تغذیه سالم در دوران حاملگی از سلامت مادر و جنین حمایت می کند. به طور کلی مادران باردار باید یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی داشته باشند و مصرف قند، نمک و چربی آنها بیشتر از اندازه لازم نباشد.

همچنین اگرچه افزایش وزن برای مادران باردار ضروری است اما افزایش و کاهش وزن نامتعارف ممکن است عوارض ناخوشایندی به دنبال داشته باشد. به طور معمول با کمک یک رژیم غذایی متعادل می توان نیازهای تغذیه ای مادر و جنین را برآورده کرد.

غذاهای توصیه شده در دوران بارداری

در این دوران با مصرف برخی از غذاهای مفید می توان به بهترین وجه ممکن از این پروسه عبور کرد. آنها عبارتند از:

·       انواع سبزیجات سفت و نرم

·       میوه جات

·       لبنیات کم چرب

·       غلات کامل

·       پروتئین های گیاهی و حیوانی

انواع سبزیجات سفت و نرم

هویج، سیب زمینی و کدو تنبل جزو سبزیجات رنگارنگ و سفتی هستند که به طور پخته مورد مصرف قرار می گیرند. مصرف روزانه این سبزیجات می تواند یبوست دوران بارداری را از بین ببرد. همچنین مصرف سبزیجات برگدار تیره مانند اسفناج می تواند بدن را از کمبود آهن در امان نگه دارد. علاوه بر آن مصرف گوجه فرنگی و فلفل دلمه پتاسیم و ( ویتامین A ) را تامین می کند.

بیشتر بخوانید: درمان یبوست

میوه جات

در بین میوه جات میوه های زیر را در رژیم بارداری خود بگنجانید. آنها عبارتند از:

·       طالبی

·       انبه

·       آلو

·       موز

·       زرد آلو

·       پرتقال

·       گریپ فروت قرمز

لبنیات کم چرب

مصرف لبنیات کم چرب در دوران بارداری ضروری است. شیر و ماست کم چرب می توانند کلسیم، پتاسیم ( و ویتامین A ) بدن را تامین کنند.

غلات کامل

در دوران بارداری غلات کامل را به جای غلات تصفیه شده انتخاب کنید. نان هایی که از غلات کامل تهیه شده اند آهن و فولیک اسید بیشتری دارند.

پروتئین های گیاهی و حیوانی

مصرف گوشت قرمز و سفید بدون چربی  را در رژیم بارداری خود بگنجانید. از میان ماهی ها، ماهی قزل آلا ، سالمون و ساردین را انتخاب کنید. همچنین از میان پروتئین های گیاهی، نخود لوبیا و آجیل را به طور روزانه مصرف کنید.

نوشیدنی های مجاز در رژیم بارداری

بهترین نوشیدنی در دوران حاملگی آب و شیر پاستوریزه است. همچنین آب میوه های طبیعی و کم شیرین و چای اگر به مقدار زیادی نباشد، مجاز است. علاوه بر اینها اگر زنان باردار به نوشیدن قهوه عادت دارند می توانند یک فنجان در روز قهوه بنوشند. اما نوشیدنی های الکلی در این دوران به هیچ عنوان توصیه نمی شوند.

در دوران حاملگی از کدام غذاها باید اجتناب شود؟

برخی از غذاها برای همه به خصوص زنان باردار مضر هستند. غذاهای فرآوری شده که حاوی قند، نمک و چربی بالایی هستند در این دوران باید از رژیم غذایی حذف شوند. علاوه بر آن این غذاها نمی توانند نیازهای تغذیه ای را در دوران حاملگی برطرف کنند.

اما اگر شما از قبل به خوردن این غذاها عادت داشته اید حداقل در دوران بارداری از خوردن آنها اجتناب کنید. آنها عبارتند از:

·       پنیرهای فرآوری شده

·       شیر غیر پاستوریزه

·       هات داگ

·       غذاهای دریایی خام

·       ماهی های دودی

آیا مصرف مکمل فولیک اسید در دوران حاملگی لازم است؟

بله، اگر چه این ماده مغذی در برخی از خوراکی ها به فور یافت می شود با این حال برای اطمینان از مصرف آن، تمام زنان باردار باید روزانه از مکمل های فولیک اسید استفاده کنند. فولیک اسید را در خوراکی های زیر پیدا کنید:

·       سبزیجات برگدار تیره مانند اسفناج

·       انواع توت ها

·       آجیل

·       لوبیا

·       مرکبات

·       غلات صبحانه

خواص فولیک اسید

این ماده مهم می تواند خطر نقص لوله عصبی را که یک نقص مادرزادی مغز و نخاع است  را تا حدود زیادی کاهش دهد. در واقع نقص لوله عصبی ممکن است منجر به درجات مختلف فلج، بی اختیاری و حتی ناتوانی ذهنی شود.

در چه ماهی از بارداری فولیک اسید باید مصرف شود؟

در اوایل بارداری، حتی بهتر است یک ماه قبل از بارداری مصرف آن شروع شود و در حین بارداری ادامه پیدا کند.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

چه خوراکی هایی میان وعده رژیمی خوبی هستند؟

آیا رژیم کتوژنیک باعث کاهش وزن می شود؟

چگونه تاثیر دمنوش لاغری را بیشتر کنیم؟