مزایا و معایب رژیم گیاه خواری

 

Vegetarian diet

رژیم گیاه خواری به سرعت در بین افرادی که می خواهند وزن کم کنند و یا تغییری در عادات غذایی خود ایجاد کنند، گسترش یافته است. گیاهخواران برای سلامتی خود، همبستگی با حیوانات و مبارزه با گرمایش جهانی این رژیم را انتخاب کرده اند. آنها استفاده از پروتئین غیر حیوانی را جایگزین پروتئین حیوانی کرده اند و از این انتخاب خود بسیار راضی هستند.

مزایای گیاه خواری

خوشبختانه مزایای این رژیم زیاد است، اما ما در اینجا به برخی از آنها اکتفا می کنیم.

افزایش سلامت کلی بدن

اغلب کسانی که از رژیم غذایی صد درصد گیاهی استفاده می کنند سالم تر هستند. زیرا این رژیم غنی شده از مواد زیر است. آنها عبارتند از:

·       ویتامین ها

·       مواد معدنی

·       فیبر

·       آنتی اکسیدان ها

غذای طبیعی تر

اغلب غذاهای فرآوری شده مقدار بسیار کمی مواد مغذی دارند و این می تواند در دراز مدت بدن ما را با کمبود مواد مفید مواجه کند. این در حالی است که رژیم های غذایی طبیعی می توانند منبع ثابتی از مواد مغذی باشند.

احترام به حیوانات

گیاهخواران با عدم مصرف پروتئین حیوانی در واقع به زندگی حیوانات احترام گذاشته اند. آنها معتقدند زمانی که حیوانات را به کشتارگاه می برند، در بین راه لحظات تلخی را سپری می کنند و این می تواند هنگام خوردن گوشت آنها بر سلامت بدن ما تاثیر داشته باشد.

کاهش فرسودگی زمین

مصرف بیش از حد گوشت دام و طیور می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. همچنین بسیاری از زمین های کشاورزی که زیر کشت دانه های ذرت برای غذای طیور هستند می توانند زمین را با فقر مواد مغذی روبرو کنند. در نتیجه بخش زیادی از زمین های سر سبز تبدیل به بیابان می شوند.

کاهش هدر رفتن آب

اگر مردم این رژیم را برای خود انتخاب کنند در واقع توانسته اند ۵۰ درصد از هدر رفتن آب جلوگیری کنند. زیرا حیواناتی که ذبح می شوند از زمانی که به دنیا می آیند به آب و چراگاه های زیادی نیاز دارند. در واقع هر لقمه غذایی که ما مصرف می کنیم می تواند پیامدهای زیست محیطی خاصی داشته باشد. رژیم گیاه خواری یک راه عالی برای نجات حیوانات و بهبود سلامت ما و کاهش گرمایش جهانی است.

معایب رژیم گیاه خواری

اگر شما یک رژیم غذایی عادی را دنبال می کردید و با یک تصمیم ناگهانی اکنون گیاه خوار شده اید ممکن است این تصمیم شما عواقبی در بر داشته باشد. زیرا انتقال سریع از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی به یک رژیم غذایی بر پایه سبزیجات ممکن است صحیح نباشد.

به طور معمول در این گونه مواقع افراد به طور خودسرانه ای هر نوع پروتئین حتی پروتئین گیاهی را هم در رژیم غذایی خود نمی گنجانند و این می تواند باعث سوء تغذیه شود.

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم شما به انواع مواد مغذی نیاز دارید. برای جایگزین کردن گوشت از منابع دیگری مانند سویا و نخود، عدس و مکمل ها استفاده کنید. همچنین برای دریافت اسیدهای چرب از غلات کامل و سبزیجاتی مانند کلم پیچ، اسفناج و آجیل استفاده کنید.

سازگاری با رژیم گیاه خواری

از آنجایی که در این رژیم ما با افرادی مواجه می شویم که می خواهند تغییرات شدیدی در عادات غذایی خود بوجود بیاورند بنابراین ممکن است در ابتدا موفق نشوند. در واقع این رژیم در کوتاه مدت ممکن است جواب ندهد و یا خسته کننده به نظر برسد. اما در دراز مدت بهترین راه برای رسیدن به یک زندگی سالم است.

سازگاری با اجتماع

گیاهخوران می دانند که اغلب مردم جامعه محصولات حیوانی می خورند. بنابراین با انتخاب این رژیم غذایی خود را باید با افراد جامعه وفق دهند. همچنین خانواده و دوستان خود را باید درجریان این تصمیم خود قرار بدهند. در واقع گیاهخواری نباید بر پویایی اجتماعی آنها تاثیر منفی بگذارد.

نتیجه

اگر همسر و خانواده شما با این رژیم موافق باشند طی کردن این راه برایتان آسانتر می شود. اگر به کاهش وزن خود فکر می کنید باید بدانید که با این رژیم هم افرادی هستند که دچار اضافه وزن می شوند بنابراین باید طبق برنامه ریزی عمل کنید. شیرینی ها و آرد های تصفیه شده برای همه مضر هستند، آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. با این حال گیاه خواری را همه چیز خود قرار ندهید. در مهمانی یا عروسی خود را از خوردن بستنی محروم نکنید.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

چه خوراکی هایی میان وعده رژیمی خوبی هستند؟

آیا رژیم کتوژنیک باعث کاهش وزن می شود؟

چگونه تاثیر دمنوش لاغری را بیشتر کنیم؟